Wszystko kręci się wokół felgi

W hurtowni opon Heuver w centrum uwagi znajdują się nie tylko opony do ciężarówek, przyczep, maszyn przemysłowych i rolniczych, ale również felgi – element niezbędny do rozpoczęcia użytkowania opon.
Wszystko kręci się wokół felgi

W przypadku kół specjalistycznych najczęściej spotyka się stalowe felgi. Hurtownia Heuver posiada w magazynie felgi pasujące do większości standardowych rozmiarów opon. Jeśli potrzeba nietypowego rozmiaru, to dostarczymy go w możliwie najkrótszym czasie. Na tym polega u nas obsługa klienta – nie znamy słowa „nie”.

Lata trzydzieste

Nasi stali dostawcy – w niektórych przypadkach działający wyłącznie na rynku europejskim – wiedzą o kołach wszystko. Większość oferowanych produktów to koła, których części tworzą jedną całość (koło pojedyncze). Są one stosowane zwłaszcza tam, gdzie prędkość przekracza 30 km/h.
Zasada budowy dzisiejszych kół pochodzi z lat trzydziestych ubiegłego wieku. Nie oznacza to jednak, że obecnie nie stosuje się nowatorskich technologii. Nowoczesne koła stalowe są produkowane z ogromną starannością i przy wykorzystaniu ultranowoczesnych maszyn, w tym robotów.

Ogromna różnorodność

Pojęcia „felga”, „koło”, „tarcza koła” i „obręcz” są często używane zamiennie. Felga powstaje, kiedy obręcz i tarcza – a każdy element może mieć grubość od kilku milimetrów do prawie dwóch centymetrów – są wycinane z taśm stalowych za pomocą nowoczesnych maszyn do cięcia laserowego, a następnie spawane przy wykorzystaniu najlepszych technik spawalniczych. Gotowy produkt może mieć rozmaitą szerokość i średnicę, a prawidłowy rozmiar jest zależny od zastosowania.

Proces produkcji

W przypadku nowoczesnych kół stalowych kluczowy jest jak najniższa masa koła przy jak największym obciążeniu koła, nieprowadzącym do odkształceń. Podczas produkcji obręcz i tarcza są składane razem i spawane przy zachowaniu ściśle określonych parametrów. Następnie odbywa się malowanie natryskowe. Felgi pokrywane są kilkoma warstwami lakieru, m.in. podczas elektroforezy, która zapewnia maksymalne przyleganie farby, a dzięki temu optymalną ochronę, korzystną dla żywotności produktu.

Montaż

Istnieje kilka sposobów montażu wycentrowanych kół – na śrubach, na osi lub na obu. W każdym wypadku należy przestrzegać zaleceń producenta pojazdu, maszyny czy przyczepy. Producent kół daje różne możliwości. Podczas samego montażu śruby dokręca się na krzyż, a następnie za pomocą klucza dynamometrycznego dokręca się je z właściwą siłą. Zaleca się kontrolę po przejechaniu stu kilometrów od chwili montażu.

Odsadzenie (offset, ET)

W zależności od zastosowania i zaleceń istnieją trzy rodzaje odsadzenia felgi: powierzchnia montażowa felgi może być zamontowana równo z płaszczyzną symetrii felgi, z przesunięciem w stronę wnętrza pojazdu (ET dodatnie) lub z przesunięciem od wnętrza pojazdu (ET ujemne).

Zmiany

Lżejsze koła będą powoli zyskiwać na popularności. Istotna rola przypadnie tu aluminium i materiałom kompozytowym. Koła aluminiowe są np. O ok.j 30% lżejsze od kół stalowych. Korzyścią jest tu niższy ciężar zestawu kół, przynoszący oszczędności na paliwie. Tu widać już kolejny krok: koła wykonane z materiałów kompozytowych. Są lżejsze o kolejne 30% i cechują się zdecydowanie najlepszymi wynikami w zakresie wytrzymałości. Zdaniem ekspertów z hurtowni opon Heuver ta, jeszcze wciąż młoda, technika produkcji kół zyska w przyszłości na znaczeniu.