Montaż opony ciężarowej

Montaż opony do ciężarówki lub przyczepy to zadanie dla fachowca. Wcześniej jednak należy skorzystać z porady eksperta, aby dobrać odpowiednią oponę do typu użytkowania, uwzględniając przy tym założony budżet. Najdroższa marka nie zawsze okaże się najlepsza, jeśli spojrzymy na rodzaj zastosowania lub zwrot z inwestycji.

Opony ciężarowe zakłada się zawsze na koło zdjęte z ciężarówki lub przyczepy. Za pomocą przenośnika można dostarczyć felgę z oponą do fachowca posiadającego odpowiedni sprzęt do montażu. Fachowiec może również przyjechać do klienta – tak jak robią to pracownicy Profile Tyrecenter. Obecnie prawie zawsze nowa opona jest bezdętkowa, co oznacza, że należy do niej dobrać felgę bezdętkową.

Po zdjęciu starej opony z felgi i wykręceniu z niej wentyla można w kilku krokach przeprowadzić montaż nowej opony. Fachowiec od opon wykonuje następujące działania:

  • kontrola wizualna felgi, 
  • oczyszczenie krawędzi kołnierza za pomocą szczotki stalowej,
  • usunięcie ewentualnej rdzy, 
  • usunięcie pyłu,
  • równomierne nasmarowanie obręczy felgi i krawędzi opony smarem montażowym lub smarem do opon,
  • określenie, gdzie znajduje się zewnętrzna strona opony w stosunku do zewnętrznej strony felgi.

Przed umieszczeniem opony na feldze z zastosowaniem specjalnych narzędzi, należy sprawdzić kierunek obrotu opony. Niektóre opony mają specjalne oznaczenia, wskazujące (konieczny!) kierunek obrotu. Czasami jest to strzałka, czasami wyraz „outside” (w przypadku opony o profilu asymetrycznym). Równie ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta w przypadku montażu kół bliźniaczych.

Po kontroli mechanik umieszcza oponę przy feldze. Następnie za pomocą specjalnych urządzeń wpycha ją na felgę, unikając stosowania zbyt wysokiego ciśnienia, które mogłoby uszkodzić krawędź karkasu.
Potem oponę należy napompować. W tym celu zamyka się ją w atestowanej klatce zabezpieczającej (względy bezpieczeństwa!) i mechanik pompuje oponę, stosując ciśnienie wynoszące ok. 1,5 normalnego ciśnienia (wyrażane w barach, maksymalnie 10 barów), aby opona dobrze „usiadła” na feldze. Następnie:

  • wkręca nowy wkład do wentyla,
  • spuszcza odpowiednią ilość powietrza, aby osiągnąć ciśnienie robocze,
  • sprawdza, czy opona została prawidłowo zamontowana na całej średnicy.

Na zakończenie mechanik umieszcza oponę i felgę na wyważarce.
Pierwszym krokiem jest wizualne sprawdzenie, czy podczas obrotów opony nie występują odchylenia. Jeśli mechanik zauważy jakiekolwiek nieprawidłowości podczas kontroli wizualnej lub pomiaru wymiarów, konieczne będzie zdjęcie opony i ponowne jej założenie.

Zastosowanie wyważarki pozwala także określić, czy konieczne jest rozmieszczenie oraz ewentualną lokalizację (po stronie wewnętrznej i/lub zewnętrznej) przeciwciężarów. Pozwalają one uzyskać równowagę w oponie i feldze, dzięki czemu można uniknąć drgań, nadmiernego zużycia paliwa oraz niewłaściwego lub zbyt szybkiego zużycia opony.