Montaż kół pojedynczych lub bliźniaczych przy samochodach ciężarowych

W przypadku samochodów ciężarowych i naczep nie ma za bardzo mowy o wyborze między kołami pojedynczymi a bliźniaczymi. Oś kierowana ma zawsze dwie opony. W przypadku pozostałych osi mają Państwo wybór. Decydujące znaczenie mają wtedy oś i obciążenie. Jeśli na przykład w przypadku nowszych pojazdów mają Państwo większy nacisk na oś, należy zadbać o to, aby opony były w stanie utrzymać tę masę. Uwaga: obręcze kół powinny również być w stanie to wytrzymać!

Uwaga na współczynnik obciążenia dla kół pojedynczych i bliźniaczych

Typ montażu określa również współczynnik obciążenia, którego należy przestrzegać dla danej opony. W przypadku opony o współczynniku obciążenia wynoszącym 154/150 pierwsza liczba (154) oznacza maksymalną wartość obciążenia w przypadku montażu pojedynczego. Druga liczba (150) oznacza kategorię ciężaru w przypadku montażu podwójnego. W tym przypadku opona ma maksymalną nośność na poziomie 3750 kg (oznaczenie 154) w wersji pojedynczej oraz 3350 kg (oznaczenie 150) w wersji podwójnej.

Nośność obręczy koła

Maksymalna pozycja osi musi być oparta na oponach, które faktycznie są w stanie unieść dany ciężar. Poniżej przedstawiamy przykład. Opona z oznaczeniem 160K może unieść 4500 kilogramów. Jeśli z obu stron zamontuje się tego rodzaju oponę, jest to doskonałe rozwiązanie dla osi o nośności 9 ton. Jeśli oś ma nośność 10 ton, należy zamontować przy niej opony tego samego rozmiaru, ale o większej nośności. Wtedy można wybrać na przykład opony z oznaczeniem 164K, bo mogą one unieść 5000 kilogramów. Oczywiście należy zastosować przy tym również inne obręcze, aby nie opadły one pod ciężarem.

Chcą Państwo dowiedzieć się więcej? Nasi eksperci chętnie Państwu pomogą!

Prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem +48 (0)22 3071353 w celu uzyskania porad na temat montażu kół pojedynczych lub bliźniaczych.