TT lub TL – opona dętkowa lub opona bezdętkowa

Największą różnicą między oponami, poza sposobem ich budowy (radialne lub diagonalne) oraz wielu dostępnych rozmiarów i bieżników, jest to, czy opona jest typu TT (dętkowa) czy typu TL (bezdętkowa). Różnica polega na tym, że pierwsza wymaga użycia dętki, a druga nie.

Powietrze zapewnia nośność

Opona zapewnia jedyny kontakt z podłożem. W związku z tym w dużym stopniu wpływa to na zachowanie podczas jazdy oraz sterowność. Opony są projektowane w szczególności z myślą o danym podłożu (zastosowaniu), występującej temperaturze i obciążeniu. W przypadku każdego typu opon konieczne jest odpowiednie dostosowanie mieszanki gumy i profilu. Ciśnienie powietrza w oponie utrzymuje 90% obciążenia, które na niej spoczywa. Sama opona utrzymuje resztę obciążeń.

Opony bezdętkowe

Opona bezdętkowa dokładnie przylega do felg bezdętkowych ze specjalną pionową krawędzią (garbem) i zapewnia skuteczne uszczelnienie. Nie przy tym potrzeby stosowania specjalnej krawędzi wewnętrznej ani taśmy na felgi. Wentyl (z gumowym uszczelnieniem) znajduje się w samej feldze. Pod względem składu osnowy i gumy opony tego typu są skonstruowane w tak kompaktowy sposób, że powietrze nie ucieka przez pory lub ulatniają się minimalne jego ilości. Zaletą opon bezdętkowych jest to, że w przypadku przebicia bieżnika, np. w wyniku wbicia gwoździa, powietrze schodzi z nich stopniowo. Oznacza to również, że sterowność obniża się równomiernie. Zapewnia to względne bezpieczeństwo. Naprawa nieszczelności jest często możliwa poprzez nałożenie paska naprawczego wewnątrz opony lub, w przypadku większych uszkodzeń, poprzez wulkanizację.

Opony z dętką

Opona dętkowa jest bardziej tradycyjnym rozwiązaniem, jeśli porównać ze sobą oba typy opon – TT i TL. Opona dętkowa jest wyposażona w dętkę z własnym wentylem. Ze względu na ustalone dla każdego rozmiaru opon limity elastyczności radialnej i ogólnej dętka musi być dokładnie dopasowana do opony; zbyt duża dętka może zagiąć się i w wyniku tego ulec uszkodzeniu. Zbyt mała dętka może nadmiernie się wydłużyć, co zmniejsza odporność na przetarcia i zmniejsza szczelność. W przypadku przebicia opony taniej jest wymienić dętkę niż całą oponę (jak w przypadku opon bezdętkowych). 

Zagrożenia lub kwestie wymagające uwagi podczas stosowania dętki to:

• nieprawidłowy rozmiar (pasowanie wewnętrznej strony opony i felgi); 
• tarcie między dętką a oponą powodujące nadmierne rozgrzanie (ryzyko pęknięcia);
• nagła utrata powietrza w przypadku przebicia (sterowność i możliwość kierowania);
• wybrzuszona dętka w razie uszkodzenia opony (przecieranie i nagłe pęknięcie);
• stosowanie taśmy na felgi (chroni przed krawędziami i nierównościami na powierzchni felgi).
 

WSKAZÓWKA

Nieprawidłowy montaż opony może prowadzić do uszkodzenia opony, felg, pojazdu, a także obrażeń ciała. Z tego względu niezwykle ważne jest to, aby tego rodzaju prace były wykonywane przez wykwalifikowany personel, który dysponuje odpowiednimi środkami pomocniczymi (np. klatki do kół). W każdym przypadku należy obowiązkowo przestrzegać instrukcji technicznych producenta opon i konstruktora pojazdu, jak również instrukcji obsługi maszyny stosowanej do montażu i środków pomocniczych.