Ciśnienie powietrza w oponach rolniczych

Kombinacja zmiennego obciążenia opon i jazdy po różnych podłożach stanowi jedno z największych wyzwań w przypadku opon rolniczych. Kiedy należy wybrać jakie ciśnienie w oponach i czy warto zalecić wybór jakiejś konkretnej opony? Jak często powinno się zmieniać ciśnienie w oponach i na co trzeba zwracać uwagę?

Zagadnienia związane z ciśnieniem w oponach stosowanych w rolnictwie najlepiej opisywać za pomocą przykładów. Poszczególne sytuacje mogą się tak bardzo różnić, że nie da się wskazać jednej ogólnej zasady. Przykłady mogą natomiast wyjaśnić, gdzie – najczęściej – znajdują się problemy i jak można je rozwiązać.

Ciśnienie w oponach maszyn rolniczych – przykład praktyczny

Doczepiony pojazd stanowi jedno z istotnych wyzwań przy dobieraniu ciśnienia w oponach, ponieważ powoduje on największe zmiany dociążenia. Dodatkowy ciężar za punktem ciężkości ciągnika może w określonych sytuacjach zadziałać jak dźwignia, nawet mimo zastosowania obciążników.

Punkt ciężkości

Przeanalizujmy to na przykładzie doczepionego pługa. Istnieje ogromna różnica między położeniem poziomym (roboczym) a pionowym (transportowym), jak również podczas jazdy po drodze. Liczy się także różnica w prędkości pomiędzy oboma położeniami. Zmiana punktu ciężkości sprawia, że ciągnik może przechylać się do tyłu, ponieważ oś tylna jest bardziej dociążona, a oś przednia mniej. To negatywnie wpływa na sterowność pojazdu oraz bezpieczeństwo drogowe.

Dwa rozwiązania odnośnie ciśnienia w oponach maszyn rolniczych

Niezależnie od typu pojazdu, ciśnienie w oponach należy zawsze dostosować do najwyższego obciążenia. W opisanej sytuacji ciśnienie w oponach tylnych zwiększa się średnio dwa razy. To rozwiązanie jest jednak dalekie od ideału przy pracy na polu. Ciśnienie w oponach należałoby więc modyfikować za każdym razem, kiedy zmienia się podłoże (i prędkość). Jeśli ta opcja jest zbyt czasochłonna lub niemożliwa, to należy wybrać oponę z dużą komorą powietrzną i takim samym promieniem tocznym. Rozwiązanie to nie zawsze jednak jest możliwe ze względu na szerokość skiby do pługa.

Obciążenie koła i prędkość

Czynniki wpływające na wartość ciśnienia w oponach to zarówno obciążenie koła – można je wyliczyć na papierze lub poznać, ważąc pojazd – oraz prędkość lub prędkości jazdy. Aby określić właściwą wartość, można posłużyć się tabelą ciśnień dla danej marki opon. Nie należy jednak korzystać z tabeli ogólnej lub tabeli dla innej marki, ponieważ czasami między markami istnieją duże różnice, nawet przy produktach dla tego samego typu opon. Specjaliści firmy Heuver zawsze pomogą znaleźć odpowiednią oponę i wartość ciśnienia do danego zastosowania.

Zapobiegnij niepotrzebnemu zużyciu opon rolniczych

Właściwe ciśnienie w oponach – zarówno na polu, jak i na drodze – jest bardzo ważne i pomaga uniknąć niepotrzebnego obciążenia oraz zużycia profili i karkasów. Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem i zbyt wysoką prędkością powoduje zbyt duże ugięcie opony. To sprawia, że temperatura opony nadmiernie wzrasta, a bok opony zostaje zbyt mocno obciążony. Niewłaściwe ciśnienie przy jeździe po polu może spowodować obrót opony względem felgi, przez co na jej bokach powstaną fałdy. Opona szybciej się zużyje, więc nie uda się osiągnąć optymalnego zwrotu z inwestycji.