Opony flotacyjne: ze stalowym czy nylonowym kordem

Jednym z najważniejszych pytań przy wyborze opon flotacyjnych jest to, jaki wybrać karkas. Poza kwestią dotyczącą budowy radialnej czy diagonalnej, ważniejsze jest, czy wybierze się karkas nylonowy czy ze stalowym kordem.

Opony flotacyjne mają dużą objętość (pojemność) przy możliwie najniższym ciśnieniu przy gruncie przy maksymalnym obciążeniu. Odpowiednie są dla wszelkich maszyn do różnych zastosowań, które powinny w jak najmniejszym stopniu naruszać grunt czy uszkadzać uprawy. Dzięki czemu można uzyskać bogate zbiory.

Rodzaje zastosowania

Opony flotacyjne mają wiele różnych zastosowań. Od lekkich do ciężkich. Ogólnie można je podzielić na opony terenowe (off-road) i opony rolnicze używane na drogach („high speed”). W ostatnim przypadku najczęściej wybierane są opony ze stalowym kordem ze względu na często intensywne użytkowanie przy dużym obciążeniu. Do lżejszych zastosowań - dla m.in. pras zwijających, wozów paszowych czy do pracy przy użytkach zielonych – nadal często wybierane są opony z nylonowym karkasem. Wiele maszyn ma obecnie w standardzie, fabrycznie montowane opony radialne.

Zalety

W przypadku opony ze stalowym kordem karkas jest wzmocniony stalowymi taśmami lub odpowiednio stalową siatką. Zaletami tego rodzaju opony, w zależności od ilości zastosowanych stalowych siatek od opony z nylonowym karkasem są:
•większe maksymalne obciążenie,
•większa stabilność,
•lepsza ochrona przed otarciami,
•lepsza ochrona przed przebiciem przez gwoździe i inne ostre przedmioty.

Równie ważną kwestią podczas wyboru opon ze stalowym kordem jest rosnące zapotrzebowanie na szybki (szybszy) transport zbiorów. Znaczenie zwiększenia wydajności w rolnictwie powiększa się dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na żywność, lepszemu wykorzystaniu terenów (gęstsze sadzenie) i poprzez popyt na zwiększony transport. Nowoczesne opony flotacyjne odgrywają tutaj ważną rolę.

Zmieniające się wymagania

Przykładem nowego wymogu może być możliwość dojazdu do producenta najlepiej bez przeciążenia pola. Dzieje się to bez nadmiernego obciążenia gleby i przy zachowaniu prędkości pojazdu, odpowiadającej normalnemu ruchowi drogowemu. Przy zachowaniu maksymalnego obciążenia, komfortu, bezpieczeństwa z jednoczesnym dostosowaniem do panujących warunków.

Ze względu na wspomniane wcześniej zmiany odnośnie zwiększającej się szybkości odbywania się zbiorów i transportu, pojawią się bardziej wyspecjalizowane pojazdy w branży rolniczej. Innymi słowy ciężarówki, które są przystosowane do podwójnych zadań, osiągają maksymalną wydajność, zarówno na polu, jak i na drodze.

Opony flotacyjne dbają o mniejsze ugniatanie gleby, przy jednoczesnym zwiększeniu maksymalnego obciążenia. Równocześnie opona musi posiadać niski opór toczenia, długi okres użytkowania i jak największą trakcję przy jak najmniejszym stopniu konserwacji oraz komfortowym i bezpiecznym zachowaniu na drodze. Zależy to od zastosowania szerokiego wyboru bieżników, co nie związane jest jednak z kierunkiem jazdy. Przy jednoczesnym nacisku na użytkowanie na drogach przy większej szybkości, bezpieczeństwo (stabilność, odporność na dziurawienie się) odgrywa w tym względzie większą rolę, niż kiedykolwiek. Biorąc pod uwagę takie wymagania opona ze stalowym kordem jest lepszym wyborem.